Poruchy učenia sú strašiakom pre mnohé mamičky. Ak je dieťa pozadu s učením a má problémy v škole, vyvoláva to v ňom negatívne pocity, odpor k učeniu, k inštitúciám, zaostávanie za spolužiakmi a odlučovanie od kolektívu. Poruchy učenia sa však vo väčšine prípadov dajú aktívne riešiť alebo dynamicky zlepšovať v skorom školskom veku dieťaťa. Preto rada na začiatok. Ak máte určité podozrenia, dajte dieťa vyšetriť odborníkovi, na to sú tu.
Špecifikácia porúch učenia
Poruchy učenia sú veľmi všeobecným termínom na označenie ťažkostí s čítaním, hovorením, písaním a počítaním. V literatúre ich môžete nájsť pod pomenovaním špecifické poruchy učenia alebo vývinové poruchy učenia. Majú dopad na vzdelávanie a uplatnenie sa v živote. Môžu byť primárnou poruchou, ale aj indikátorom pre iné ochorenie dieťaťa. Je pravdepodobné, že dieťa s poruchami učenia, má často diagnostikované aj poruchy správania. Prvé príznaky sa dajú sledovať už v predškolskom veku, ale naplno sa ukazujú až na prvom stupni základnej školy.
Epidemiológia – koľko detí na Slovensku má ťažkosti s učením?
Je to okolo 20%. Z týchto dvadsiatich percent má 75 až 80% žiakov základné deficity v jazykových schopnostiach a čítaní. A až 75% žiakov, ktorí budú mať aj naďalej problémy s čítaním v 3. ročníku, bude mať problémy aj v 9. ročníku základnej školy, z čoho vyplýva, že najlepší vek dieťaťa, kedy môže napredovať v základných schopnostiach, je do tretej triedy základnej školy. Nie je však nemožné spraviť výrazné pokroky aj po tomto roku, ale už je to ťažšie realizovateľné.
Poruchy učenia a ich jazykový základ
Dieťa sa nenaučí spontánne písať, čítať a počítať – potrebuje niekoho kto mu pomôže sa to naučiť, kódovať a dekódovať. Pre správne osvojenie si základných schopností je dôležité u dieťaťa rozvíjať určité základné atribúty, na platforme ktorých môže stavať správne čitateľské a iné návyky. Medzi tieto predpoklady patrí: fonologické uvedomenie (schopnosť manipulovať a rozpoznávať zvukovú štruktúru slov), slovná zásoba, verbálna pamäť, schopnosť pomenovávať, presun pozornosti z významu slov na formu slov, znalosť písmen a iné.
Ako zistím, že má moje dieťa poruchy učenia?
Nie každé spomalenie vo vývine je hneď poruchou učenia, ale treba byť obozretný. Je niekoľko indikátorov, ktoré slúžia ako vodítka k potvrdeniu predtuchy, že s dieťatkom nie je všetko v poriadku. Je preto potrebné si všímať úmerne veku:
- Pri čítaní: presnosť čítania slov, rýchlosť čítania, plynulosť čítania, porozumenie pri čítaní.
- Pri písaní: presnosť poradia písmen, gramatiku a interpunkciu, zrozumiteľnosť a organizáciu pri písomnom vyjadrení.
- Pri počítaní: číselné pojmy, pamätanie si matematických pravidiel, presnosť a plynulosť počítania, matematické zdôvodňovanie.
Druhy porúch učenia
Dyslexia
Je špecifickou poruchou učenia, ktorá ma neurologický pôvod, pre ktorú sú charakteristické ťažkosti s čítaním – presným a plynulým rozprávaním slov a slabé schopnosti v písanej reči, a dekódovaní. Ide o oslabenie vo fonematickom uvedomení. Vyskytuje sa u 5 až 17% detí v školskom veku. U dospelých je to 4%. Výrazne prevládajú muži, až 4:1 oproti ženám.
Najlepší StressFix – prírodná pomoc pri liečbe psychických porúch
StressFix❤️ je unikátny prípravok na podporu pri liečbe psychických ochorení ako je depresia, úzkosť a tiež pomáha pri spánkových poruchách. Špeciálne je tiež vhodný pri tetánií.
Prípravok je prírodného zloženia a obsahuje až 14 zložiek, čo je v celoslovenskom meradle priam rarita. Bylinné zložky sú tiež extrahované v pomere 10 ku 1, čo znamená že hoci sa uvádza napr. 250mg v jednej dávke, je to až 2500mg? sušenej rastliny. Za cenu 49 eur dostanete až 60 kapsúl?. Denná maximálna dávka pri veľkej psychickej záťaži sú 4 kapsule.
Hlavné benefity:
- Podpora pri depresiách
- Znižovanie prejavov úzkosti, nervozity
- Potláčanie chorobného strachu a rôznych fóbií
- Zlepšovanie kvality spánku a tým lepšia psychická odolnosť
- Prirodzené zvyšovanie sérotonínu a radosti
Ak si objednáte hneď, dáme vám aj? uvítaciu zľavu 5% na celý nákup-teda na akýkoľvek počet balení. Kupón dusevnezdravie zadajte do poznámky v objednávke.
Symptómy: ťažkosti s čítaním slov, dieťa začína rozprávať až oneskorene a má s tým problém, problémy s gramatikou, poruchy porozumenia reči, obmedzená slovná zásoba a iné.
Rozlišujeme tri druhy dyslektických detí:
- bez ťažkostí v hovorenej reči v ranom veku – problém nastal až v škole
- ťažkosti v hovorenej reči v ranom období, potom vymizli pred vstupom do školy
- ťažkosti v hovorenej reči pretrvávajú aj v škole, čo už prechádza do porúch učenia
Dysgrafia
Postihuje grafickú stránku prejavu, najmä čitateľnosť a úpravu. Je to teda špecifická porucha učenia, ktorá dieťaťu spôsobuje problém s písaním. Porucha je primárne motorická, čo znamená, že dieťa má problém s koordináciou pohybu.
Sypmtómy: Prejavuje sa aj v problémoch s písaním, s obkreslovaním, v zamieňaní tvarovo alebo zvukovo podobných písmen, v pomalom písaní, v prehnanom úsilí v krajšie napísanie slova, v prehadzovaní skupín hlások, nedodržiavaní interpunkcie a iné.
Dysortografia
Prejavuje sa zvýšeným počtom chýb a ťažkosťami s gramatikou. Dieťa ovláda gramatické poučky no pri písaní ich nevie funkčne použiť. Zaujímavosťou je, že opakované písanie diktátov má len slabý efekt na zlepšenie. Zo základoškolských čias si môžete spomenúť na svojich spolužiakov, ktorí mali v zošite na diktáty more červených čmárancov, aj po opakovanom upozorňovaní na určitú chybu.
Dyskalkúlia
Je špecifická porucha učenia, ktorej problém spočíva v osvojovaní si matematických schopností a nezvládania matematických operácií (sčítani, odčítanie, násobenie, delenie). Príčinou dyskalkúlie môže byť dedičnosť, sociálno-ekonomický status. Na slovensku sa vyskytuje u 5-8% detí. Ak má dieťa dyslexiu je 40% pravdepodobnosť, že bude mať aj poruchu počítania.
Symptómy: dieťa nechápe reprezentácií čísla, má nedostatky v počítaní, deficity v pracovnej pamäti, problémy s ukladaním matematických informácií a iné.
Iné druhy špecifických porúch s počítaním:
- Kalkulastenia – vzniká pri slabej stimulácií okolia k tomu, aby dieťa správne narábalo s číslami a rozvíjalo aritmetické zručnosti.
- Hypokalkúlia- porucha základných matematických schopností, ktoré sú nerovnomerne narušené.
- Akalkúlia – vážne porušenie schopnosti počítať a zvládať matematické operácie v dôsledku traumy, úrazu alebo poškodenia centrálnej nervovej sústavy.
ADHD
Inak známa ako porucha pozornosti s hyperaktivitou. Objavuje sa aj v emocionálnej alebo fyzickej sfére bytia (náladovosť, labilita podráždenosť, motorické a sociálne oneskorenie a iné), nie len v učení. Táto porucha sa dá ľahko definovať už v predškolskom veku. Prejavuje sa dvoma hlavnými symptómami:
- Nepozornosť
- nevenovanie sa detailom
- robenie chýb z nepozornosti
- dieťa pozornostne stále uteká, nevydrží na jednom mieste
- nedokončuje úlohy
- dezorganizácia
- strácanie vecí, zábudlivosť
- ľahká rozptýliteľnosť okolím
- Hyperaktivita
- klopkanie nohami, rukami, častejší pohyb
- impulzívne odchádzanie zo situácií
- pobehovanie, neschopnosť sedieť v kľude
- nadmerné hovorenie
- neschopnosť čakať v rade
- vyrušovanie
- skákanie do reči
Existujú tri skupiny detí s ADHD:
- výrazná hyperaktivita hneď v ranom detstve, sprevádzaná s oneskorením vo vývine
- výrazná hyperaktivita až po nástupe do školy, spojená s inými formami porúch učenia a problémami v správaní
- deti s pridruženými emočnými poruchami (úzkosť a depresia), spúšťačom je stres zo sociálneho prostredia
Vznik ADHD je spôsobený najmä genetickým podkladom a neurologickým poškodením, poškodeniami centrálnej nervovej sústavy, prostredím, ťažkými a kompilovanými pôrodmi.
Moje dieťa má špecifickú poruchu učenia. Aké sú možnosti liečby?
V prvom kroku je potrebné dať dieťa vyšetriť priamo k diagnostickému psychológovi, ktorý na niekoľko testoch zistí, kde presne má dieťa problém. Následne s ním pracuje logopéd, ktorí nacvičuje komunikáciu a trénuje súčasnú úroveň jazyka. Psychológ rovnako s dieťaťom pracuje a rozvíja zručnosti, ktoré vedú dieťa k napredovaniu, formou cvičení rôzneho druhu. Dôležité je, aby sa diagnóza zachytila včas. Čím je dieťa menšie, tým ľahšie sa s poruchami učenia pracuje. Preto ak máte dôvodné podozrenie, či už vďaka článku alebo vďaka svojím pozorovaniam, kontaktujte psychológa alebo obvodného lekára. Oni vás už oboznámia o ďalšom postupe.
Zaujíma vás:
Čo je porucha učenia?
Poruchy učenia sú veľmi všeobecným termínom na označenie ťažkostí s čítaním, hovorením, písaním a počítaním. V literatúre ich môžete nájsť pod pomenovaním špecifické poruchy učenia alebo vývinové poruchy učenia. Majú dopad na vzdelávanie a uplatnenie sa v živote. Môžu byť primárnou poruchou, ale aj indikátorom pre iné ochorenie dieťaťa. Je pravdepodobné, že dieťa s poruchami učenia, má často diagnostikovné aj poruchy správania. Prvé príznaky sa dajú sledovať už v predškolskom veku, ale naplno sa ukazujú až na prvom stupni základnej školy.
Aké sú špecifické poruchy učenia?
Špecifických porúch učenia je niekoľko. Najznámejšie sú: Dyslexia – je špecifickou poruchou učenia, ktorá ma neurologický pôvod, pre ktorú sú charakteristické ťažkosti s čítaním – presným a plynulým rozprávaním slov a slabé schopnosti v písanej reči, a dekódovaní. Ide o oslabenie vo fonematickom uvedomení. Dysgrafia – postihuje grafickú stránku prejavu, najmä čitateľnosť a úpravu. Je to teda špecifická porucha učenia, ktorá dieťaťu spôsobuje problém s písaním. Porucha je primárne motorická, čo znamená, že dieťa má problém s koordináciou pohybu. Dysortografia – prejavuje sa zvýšeným počtom chýb a ťažkosťami s gramatikou. Dieťa ovláda gramatické poučky no pri písaní ich nevie funkčne použiť. Dyskalkúlia – je špecifická porucha učenia, ktorej problém spočíva v osvojovaní si matematických schopností a nezvládania matematických operácií (sčítani, odčítanie, násobenie, delenie).
Ako spoznať túto poruchu?
Je niekoľko indikátorov, ktoré slúžia ako vodítka k potvrdeniu predtuchy, že s dieťatkom nie je všetko v poriadku. Je preto potrebné si všímať úmerne veku: Pri čítaní: presnosť čítania slov, rýchlosť čítania, plynulosť čítania, porozumenie pri čítaní. Pri písaní: presnosť poradia písmen, gramatiku a interpunkciu, zrozumiteľnosť a organizáciu pri písomnom vyjadrení. Pri počítaní: číselné pojmy, pamätanie si matematických pravidiel, presnosť a plynulosť počítania, matematické zdôvodňovanie. Poruchy učenia vášho dieťaťa môžu byť spozorované aj učiteľom alebo opatrovateľom. Ak máte dôvodné podozrenie, je dobré navštíviť odborníka-psychológa, ktorý zdiagnostikuje vaše dieťa a odborne určí prípadné poruchy.
Aké je prípadná liečba?
V prvom kroku je potrebné dať dieťa vyšetriť priamo k diagnostickému psychológovi, ktorý na niekoľko testoch zistí, kde presne má dieťa problém. Následne s ním pracuje logopéd, ktorí nacvičuje komunikáciu a trénuje súčasnú úroveň jazyka. Psychológ rovnako s dieťaťom pracuje a rozvíja zručnosti, ktoré vedú dieťa k napredovaniu, formou cvičení rôzneho druhu. Dôležité je, aby sa diagnóza zachytila včas. Čím je dieťa menšie, tým ľahšie sa s poruchami učenia pracuje. Preto ak máte dôvodné podozrenie, či už vďaka článku alebo vďaka svojím pozorovaniam, kontaktujte psychológa alebo obvodného lekára. On vás už oboznámi o ďalšom postupe.